רשמים מביקורו של הרב שמעון איזנבך, רב שכונה באילת ומשלוחי הרבי לאילת.
ביום שישי מסבב הסיבות סיבב שאשבות בשבת באשדוד וכנראה שהייתי צריך להפגש עם אליהו הנביא בברית מילה שהתקיימה בשבת.
בדרכי מאילת הרחוקה בערב שבת הרהרתי כל הדרך היכן אשבות במהלך השבת והאם אמצא מי שאוכל להתוועד עמו ביום השבת קודש לפני י"ב וי"ג תמוז וכך הטרידוני מחשבותיי לאורך כביש הערבה ובהמשך הדרך.
שעה לפני כניסת השבת, תוך כדי שאני נשמע אל ה"וויז" המדריך אותי נאמנה אל הכתובת אליה אני אמור להגיע והנה באחד הככרות לבי מחסיר פעימה וברק מסנוור את עיניי.
אל מול עיניי מזדקר בנין מפואר כשתמונת הרבי קבועה בו ועל המגדלור מתנוססות המלים "אור מנחם". מאוחר יותר אבין את מה שקורה במפעל האדיר הזה.
למזלי הגדול. בית מארחיי קרוב מאוד לבית הגדול הזה כך שכל השבת הייתי נתון תחת חויה ארוכה ומתמשכת שטעמה הטוב אינו מפסיק ללוותי גם עתה בעת כתיבת שורות אלו.
אם חיפשתי מקוה טהרה לכבוד השבת מצאתי אותו בקומה התחתית של הבנין. קומה אחת מתוך שלש שכל אחת מהן קובעת ברכה לעצמה. המקוה אינה מביישת מקוואות מפוארות והיא בנויה בטוב טעם מאובזרת בחדשנות עם איורים מתאימים ומזמינים. בפתח המקוה הוצב דוכן להנחת תפילין לעוברים ולשבים וגם לתושבי המקום שבאים לטבול במקוה בערב שבת וגם להניח תפילין. המקוה, כך הבנתי משרתת כמה מאות איש מתושבי השכונה שאינה עונה כלל להגדרת שכונה שתושביה שומרים תומ"צ בהידור…
עם כניסת השבת זורמים לבית הכנסת שבמקום מאות איש מבוגרים וצעירים וצעירים יותר וממלאים אותו עד אפס מקום. בהכנסי אליו קיבל אותי רב המקום הרב מנחם מענדל עמאר שליט"א המופקד על העשיה באיזור זה ומזמינני להכנס פנימה. קבוצה גדולה של צעירים ואברכים מגודלי זקן וקפוטות עליהם מתרוצצים ללא הרף בהכוונת הרב, להנעים לכל הבאים בשערי המקום ותרים אחרי אנשים שזוהי הפעם הראשונה שהם נכנסים אל הקודש ומסייעים להם לעבור את טבילת האש הראשונה ודלג על הרתיעה אם היא בכלל קיימת.
אוכל להמשיך ולכתוב בפרטות על הבנין המרשים שמעטים כמוהו נראים בישראל ועל כל מה שנעשה שם לפי מה ששמעתי וראיתי אך תקצר היריעה מהכיל זאת. במסך גדול המוצב מול הכניסה נקראים התושבים לבוא ולהשתתף בשיעורים הרבים הניתנים במשך כל ימות השבוע ובשבת ע"י הרב ורעייתו הרבנית וכפי הנראה, עשרות רבות של אנשים מכל החוגים והגוונים באים לשנוע ולרוות ממי הדעת אותם הם משקים לעדרים.
מי שלא ראה ושמע את תפילת ליל השבת ב"אור מנחם" לא שמע תפילה נעימה מימיו. כולה שזורה במנגינות חלקן שמחות וחלקן מעוררות את הנפש ומהדקות את המחשבה והריכוז בתפילה. למרות השעה המאוחרת אך אחד מבין מאות המתפללים לא ממהר לשומקום, הם נשבים בקסם של המקום ונהנים מכל רגע.
בבוקרו של יום משכימים המתפללים לשיעור תניא של לפני התפילה ולאחר טבילה במקוה לכל דורש מתחילים להתפלל. למרות הקהל המגוון שאולי רגיל היה לנוסחים אחרים כאן כולם מתמזגים לתפילה החב"דית על שיריה המוכרים והם שרים אותם כאילו נולדו עמם.
אל בית הכנסת הגיעו מתושבי השכונה חתן בשבעת ימי המשתה. חתן בר מצוה וכן משפחת התינוק שבסיום התפילה תתקיים ברית המילה שלו. תוך כדי קריאת התורה נקראים הזאטוטים הקטנים אל חדר סמוך צדדי שם הם יאמרו את 12 הפסוקים, יקשיבו לסיפור ודבר תורה ויצאו עם ממתק בידם וכך גם ההורים יכולים לשמוע בדממה את קריאת התורה.
לאחר התפילה והברית מילה, מסבים המתפללים לקידושא רבא ולהתוועדות חסידית על כל תכונותיה ומרכיביה. הרב עמאר מרביץ בהם תורה וחסידות ומעביר להם "לחלוחית חב"דית" ואם הכרת פניהם העידה בהם עד עתה שאין להם קשר לשיג ולשיח החסידי, מתברר מהר מאוד שהם יכולים לשבת בכל התוועדות חסידית בין חסידים ולהנות מהמושגים והביטויים של יוצאי תומכי תמימים. ההתוועדות המרוממת עושה את שלה והם כבר מוכנים לחג הגאולה המשמש ובא.
עם סיום ההתוועדות עולה הרב עמאר לקומה העליונה שם סועדים עדיין משפחת הרך הנולד באולם מפואר ומרווח שנותן מענה לתושבי האיזור לעריכת אירועים משמחים בעיקר בשבתות אבל גם בימי חול. האולם מעוצב בעיצוב חדשני בן ימינו ויחד עם מדותיו הגדולות הוא מרשים ביותר ורבים נהנים ממנו בשמחות ולהבדיל גם באזכרות וכדומה. גם שם הרב מפליא לעשות בדבריו ומצליח למקד אליו את כל הסועדים המקשיבים לדברי אלוקים חיים הנאמרים בשפה ברורה ועכשווית ומעוררת למעשה בפועל כאשר יסיים את דבריו וייפרד מהם לשלום הם ילוו אותו באהבה וחיבה מיוחדת משל היה אחד מבני משפחתם.
את מנוחת השבת הרב עמר ורעייתו הרבנית מותירים לאחרים שכן מיד לאחר סעודת השבת שבקושי הספיקו לאכול, הם חוזרים לבית הכנסת ושם מתקבצים הגברים והנשים לשיעור בפרשת השבוע ובענינא דיומא לאחר תפילת המנחה ויושבים קשובים לדברי הרב עד לתפילת ערבית והקרנת הסרט השבועי כמו בכל בית מדרש חב"די.
כמי שבא מן הצד הבחנתי בכמה דברים מאוד מעניינים בהתנהלותו של הרב עמאר ובאצילותו המיוחדת. אחד מהם הוא הקפדתו העקבית להציב את המחיצות בין גברים לנשים בכל התקבצות שהיא, אם זה בברית מילה או בקידוש או בהרצאה כזו או אחרת, דבר שמן הראוי שבכל בית חב"ד ילמדו וכן יעשו. גם בסיטואציות שההלכה מתירה זאת הוא שם לעצמו סייג.
הרב מקרין מחד נועם הליכות ונעימות מיוחדת ומאידך התלהבות פנימית לכל דבר שבקדושה ולכל אתגר חסידי. בדרך כלל מזגו של אדם נוטה או להיות שלו או שהוא תוסס ונמרץ. הרב עמאר יודע לשלב את השנים באומנות מיוחדת. מראהו רגוע ושלוה נסוכה על פניו ובתוכו וקרבו הוא נמרץ וסוער ושואף בכל כוחו לקדם את פעילות הקודש בדרכים שונות ומגוונות.
במשך השבת שמעתי מפי חברי הקהילה שאשרי הקהילה שזכתה לרב שכזה ומפי הרב שמעתי שאשרי הרב שזכה לקהילה שכזו. שניהם צודקים!
הרב שמעון אייזנבאך – חב"ד אילת