לרגל ט"ו בשבט, יצאנו למסע מרתק בין עולם הצומח לנבכי הנפש האנושית. בשיעור העמוק על פרק כ"ד בספר התניא, אנו מגלים כי הקשר בין האדם לעץ אינו רק דימוי פיוטי, אלא מדריך מעשי לצמיחה רוחנית ולשמירה על ה"אני" האמיתי שלנו מול רוחות התקופה.
להפסיק להיות גרעין – ולהתחיל להיות עץ
במרכז השיעור עומד "פרדוקס הגרעין": כדי שגרעין קטן יהפוך לעץ ענק המניב אלפי פירות, עליו להסכים קודם כל להירקב באדמה. בתורת החסידות, התהליך הזה נקרא "ביטול" – היכולת שלנו להניח בצד את האגו, את ה"אני רוצה" הפרטי, ולהתחבר למשהו גדול יותר. בשיעור תלמדו כיצד דווקא הוויתור על הגאווה הוא זה שמאפשר לנו להפוך ל"עץ" שנותן פירות ומשפיע טוב על סביבתו.
מהי "רוח שטות" ואיך היא גורמת לנו לאבד שליטה?
בעל התניא, רבי שניאור זלמן מלאדי, חושף בפרק כ"ד את המנגנון הפסיכולוגי שמאחורי כל טעות שלנו: רוח השטות. זוהי מעין "אשליה" שגורמת לנו להאמין שחטא קטן או ויתור ערכי לא באמת מנתקים אותנו מהשורש האלוקי שלנו. במהלך הצפייה, תגלו מדוע על פי התניא, אפילו עבירה קלה יוצרת פירוד גמור מאחדות השם, בדיוק כמו עבודה זרה, וכיצד המודעות לכך יכולה להציל אותנו מנפילה.
היתוש שגבר על הקיסר: השיעור של טיטוס
סיפורו של טיטוס הרשע, שהוכנע על ידי יתוש קטן שנכנס למוחו, ממחיש את המעמד של האדם בבריאה. המקורות מלמדים אותנו ש"יתוש קדמך" – אם אדם חוטא, הוא הופך להיות נמוך יותר אפילו מהבריה הקלה ביותר, כי החיות לעולם אינן משנות מתפקידן ועושות תמיד את רצון הבורא.
מנגד, השיעור מביא סיפורים עוצרי נשימה על האור החיים הקדוש ועל רבי אברהם גלנטי, ששלטו באריות פרא בזכות ה"צלם אלוקים" שהיה נסוך על פניהם. הצופה ילמד כי כשאדם חי בחיבור אמיתי לייעודו, כל הטבע כפוף אליו ומכבד אותו.
לשחרר את הנפש מהגלות
מושג מרכזי נוסף שנדון בשיעור הוא "גלות השכינה" בתוך הגוף. בכל פעם שאנו נכנעים ליצר, הנפש האלוקית שלנו נכנסת לגלות תחת השליטה של הנפש הבהמית. השיעור מעניק כלים כיצד "להטעין את הסוללה" בכל בוקר מחדש דרך אמירת "מודה אני" והתבוננות בגודל המתנה שקיבלנו – החיים עצמם.



























